Învăţământul la distanţă se desfășoară prin organizarea activităților didactice față în față, asociate cu cele la distanță, cu o serie de cursuri online sincrone sau asincrone, autoinstruirea studenților fiind facilitată de materiale de studii și resurse educaționale alternative.
Activitățile didactice specifice învăţământului la distanţă
Activitățile didactice la distanță presupun:
- existența materialelor de studiu adaptate studiului individual, realizate în tehnologia ID;
- desfășurarea acestora se poate face online în sistem asincron sau sincron;
- existența la nivel instituțional a mijloacelor și platformelor informatice care să asigure predarea-învățarea-evaluarea și comunicarea specifice ID;
- asigurarea accesului studenților și întregului personal implicat în procesul didactic la platformele informatice și resursele acestora;
- existența instrumentelor adecvate pentru monitorizarea și înregistrarea activităților de predare, învățare și evaluare desfășurate în acest sistem.
Activitățile didactice față în față presupun:
- activități programate în prealabil și anunțate în timp util prin orar, activități care se pot desfășura în campusul universitar sau în sistem online sincron, de exemplu prin sisteme de tip video conferință;
- obligativitatea participării studenților la aceste activități.
Cursuri online – constituie o formă de organizare a activităților și resurselor asociate unei discipline în care instruirea și comunicarea sunt realizate în principal prin utilizarea internetului. Procesul de instruire (predare, învățare și evaluare) este realizat la distanță în mod sincron și/sau asincron, utilizând diferite echipamente (laptop, telefon mobil, tabletă etc.) cu acces la internet.
Cursuri online sincrone – cursuri la care studenții și cadrele didactice participă în același timp, dar în locații separate, în general altele decât campusul universitar. Instruirea sincronă implică o strategie de învățare structurată, în care activitățile didactice sunt programate la ore anunțate din timp, se adresează unor formații de studiu numite clase virtuale, iar studenții beneficiază de interacțiuni în timp real. Aceste cursuri sunt oferite studenților prin videoconferințe.
Cursuri online asincrone – cursuri în care studenții nu participă la activități didactice în același timp cu cadrele didactice, iar conținutul învățării este furnizat prin resurse de studiu la care studenții au acces. Instruirea are la bază materiale dedicate studiului individual, în format tipărit sau digital, introduse pe platforme specializate de management al predării, învățării și evaluării de tip e-learning. Cursurile online asincrone nu implică interacțiuni în timp real între participanți.
Materiale de studiu în tehnologie ID – material de studiu aferente programelor de studii ID adaptate autoinstruirii, realizate integral în tehnologie ID.
Resurse educaționale alternative – resurse online menite să faciliteze învățarea, puse la dispoziția studenților (filme, prezentări multimedia, turoriale video, demonstrații online etc.) și care sunt inserate în materialele de studii și în prezentări PPT postate de către fiecare coordonator de disciplină pe platforme informatice (Moodle, Google Classroom, etc.).